Cultuursector: nog altijd weinig perspectief ondanks versoepelingen

22
Ticketmatic

De ticketverkoop blijft, ondanks de aangekondigde versoepelingen van de coronamaatregelen, bijzonder laag. De Leuvense ticketverkoper Ticketmatic verkocht een jaar geleden zo’n 75.000 tickets per dag. En nu de maatregelen wat versoepelen ? Amper een paar duizend. Bovendien worden nog altijd meer tickets terugbetaald dan verkocht.

Vanaf 1 juli kunnen de Vlaamse cultuur- en muziekcentra publiek ontvangen. Maximaal 200 personen binnen en 400 man buiten, in kleine contactbubbels. Hier en daar duiken de eerste initiatieven op. “Leuk om de band met het publiek te behouden maar er is nog altijd weinig perspectief”, aldus Erik Lesire, CEO van Ticketmatic. Hij analyseerde de ticketverkoop en komt tot alarmerende conclusies.

Ticketmatic faciliteert de ticketverkoop voor ruim de helft van de Vlaamse cultuurhuizen en concertzalen. Op het grote dashboard in de Ticketmatic-kantoren volgen Erik Lesire en zijn team de ticketverkoop in real time. De laatste dagen veert de vlakke lijn lichtjes op. Maar dat is een peulschil in vergelijking met een normale mei- of junimaand. Op piekdagen verkopen Ticketmatic-klanten normaal tot 75.000 tickets per dag. Nu een paar duizend.

De Belgische cultuursector kent jaarlijks een sterke verkooppiek in mei en juni, als de programma’s van het nieuwe cultuurseizoen bekend gemaakt worden. Dit jaar miste de sector die start volledig. En er is meer: er worden tot vandaag nog steeds dubbel zoveel tickets terugbetaald – of gecompenseerd met vouchers – dan dat er tickets verkocht worden. “Sinds half maart ligt het aantal annulaties hoger dan het aantal verkochte tickets, dus strikt genomen is er een ‘negatieve’ ticketverkoop”, aldus Erik Lesire. “Door de vouchers die cultuurhuizen hebben uitgereikt voor geannuleerde events verliezen ze in 2021 opnieuw inkomsten.”

Half maart 2020 gaat België in lockdown en valt de ticketverkoop nagenoeg volledig stil. Na de eerste weken is er weer een minimale verkoop door een aantal alternatieve initiatieven (streaming of social media). Vanaf de 2e helft van juni gaan tickets voor kleine zomerevents in verkoop, wat voor een licht stijgende lijn zorgt.

Het ziet er niet naar uit dat de piek opschuift naar het najaar. “Ons najaarsprogramma komt er pas in augustus“, vertelt Mieke Dumont, coördinatie communicatie, publiekswerking en ticketing van het Gentse Kunstencentrum Vooruit. “Zolang er beperkingen zijn qua publiek, zullen we vooral jonge makers en artiesten een podium geven. Trouwens, grote gezelschappen hebben niet kunnen repeteren, dus er zijn ook geen nieuwe producties.” Mieke Dumont vreest bovendien dat de beperkingen – zalen die maar voor 1/5 gevuld zijn, enkel zittende concerten – de cultuurbeleving in de weg staan. Ze hoopt op een verdere versoepeling, mits respect voor social distancing of andere maatregelen, zoals een mondmasker.

Ook de AB kijkt uit naar een verdere versoepeling. Zij willen vooral graag kunnen afstappen van de verplichting tot zittende concerten. Dat kwam in de Veiligheidsraad van gisteren, 24 juni, niet aan bod. “Veiligheid blijft uiteraard wel cruciaal”, aldus Marketing and Communications Manager Ward Cannaerts. Hij verwacht geen grotere concerten voor het voorjaar van 2021: “Het zit in ons DNA om cultuur aan te bieden en om artiesten podium te geven. Daarom wordt ons najaar gevuld met alternatieve performances. Best inspirerend maar financieel is dit een ramp. Het enige lichtpuntje: de sympathie voor het Solidariteitsfonds LIVE2020 en de snelle verkoop van de paar tickets die op de markt komen. Dat toont aan dat het publiek zelf ook nood heeft aan cultuur.”

“De cijfers maken duidelijk dat de coronacrisis op geen slechter moment kon komen voor de culturele sector. Het verlies aan inkomsten uit de ticketverkoop is hierdoor maximaal en de culturele sector is ongemeen hard getroffen. De bescheiden heropleving van de laatste dagen weegt niet op tegen het grote aantal annulaties”, besluit Erik Lesire. “Grotere cultuurhuizen en artiesten overleven dit wel, maar dit is een drama voor kleinere centra en artiesten en voor de ontelbare freelancers die in de sector werken, zoals technici.” Zowel Kunstencentrum Vooruit als de AB schenken de opbrengsten van hun ticketverkoop de volgende maanden integraal aan hun artiesten.