Is dit het grootste probleem in ons onderwijs? Heel wat leerkrachten blijken voor de klas te staan zonder het vereiste diploma. Hoe kan dat?
Opvallend nieuws uit het onderwijs. Maar liefst 4 op 10 leerkrachten beschikt niet over het ‘juiste’ diploma om voor de klas te staan. Minister van Onderwijs Zuhal Demir reageert…
Zuhal Demir reageert op het opvallende nieuws in Het Nieuwsblad: “We moeten vooral kijken naar de groep die geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs heeft.” Want één iets wil Demir benadrukken…
“Een leraar Engels kan ook perfect een les geschiedenis geven, op voorwaarde dat die een goede lesvoorbereiding kan maken en de kennis op een juiste manier overbrengt.” Maar hoe groot is die groep zonder ‘pedagogisch bekwaamheidsbewijs’?
“De groep zonder pedagogisch bekwaamheidsbewijs is wel relatief klein: 7 procent in het secundair en 5 procent in het basisonderwijs”, benadrukt Zuhal Demir in Het Nieuwsblad. En die hebben vaak een opvallend profiel…
“Dat zijn veelal mensen die uit de privé komen en heel bewust kiezen voor het beroep van leerkracht. Die heel gepassioneerd zijn.” En dan staat volgens Zuhal Demir één punt centraal…
“Het is onze taak om ervoor te zorgen dat ze, bijvoorbeeld via de mogelijkheid om een extra opleiding te volgen, hun bekwaamheidsbewijs halen.” Want voor ons onderwijs is één iets van primordiaal belang…
“Alles staat en valt natuurlijk met sterke leerkrachten. Dat betekent dat we ook rond professionalisering allerlei initiatieven moeten nemen”, verduidelijkt bevoegd minister Zuhal Demir in gesprek met Het Nieuwsblad. Benieuwd of ze die plannen ook kan waarmaken…



